הגן העתידי כבר כאן
אתגר הרלוונטיות בעולם של מציאות משתנה, אינטנסיבית ודינמית הוליד בחינה מעמיקה של התפיסה של גן הילדים העתידי בישראל, והגדרה של “המשימה המרכזית” של גני הילדים במאה ה-21 בישראל: גן הילדים בישראל יתבסס על האמונה ביכולתם של הילדים וצוות הגן ליזום, להוביל, ללמוד, לחקור וליצור את הגן שלהם תוך אינטראקציה מיטבית ומתמדת בין כל השותפים. זאת מתוך הבנה שכאשר תהליך כזה יתרחש, תתקיים חוויית למידה המותאמת למציאות של היום ולאתגרי העתיד.*
אז איך יראה הגן העתידי?
אין גן עתידי אחד! יש ריבוי מודלים ודגמים, ובחינה מתמדת ביחס למציאות המשתנה תדיר.
הגן העתידי יאפשר לילדים ולצוות לפתח וליצור את הגן הייחודי שלהם בהתאם למציאות המשתנה, תוך אינטראקציות מיטביות בין כל השותפים, ניצול הזדמנויות מאפשרות וסביבות מגוונת (אנושיות, קהילתיות, פיזיות וטכנולוגיות).
מודל הגן העתידי כולל:
קומה א’ – מרכיבי הלמידה המשמעותית – ידע, מיומנויות וערכים.
קומה ב’ – עוגנים פדגוגיים המסייעים בפיתוח מיומנויות המאה ה-21 – יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, למידה במרחבי חיים, קהילתיות.
הצוות החינוכי בגן העתידי הוא צוות פרואקטיבי, יוזם, מעורב ומעודד בעצמו מעורבות של ילדים.
הוא מאמין בתפיסה שכל ילד וילדה מסוגלים ובעלי יכולת. מעניק להם תחושה של מסוגלות, מתפעל מהרעיונות והיוזמות שלהם ומשתף אותם בעשייה החינוכית. משחרר שליטה ובעלות על התכנית החינוכית, על סדר היום ועל בחירת התכנים ומגלה גמישות המתבטאת-בסדר היום, בתכנית החינוכית, בשימושים שונים במרחבי הגן כמו גם מתן אפשרות לניוד חפצים ממרכז למרכז בתוך הגן או מהגן אל חצר הגן.
ברוח הגן העתידי וכחלק מהתפיסה הבלנדדית של מרכז פסג”ה, אנו מזמינים אתכם, אנשי ונשות חינוך בגיל הרך, להתחיל לעצב את הלמידה שלכם ואת מסלולי הפיתוח המקצועי שלכם באופן המותאם, המשמעותי והרלוונטי ביותר עבורכם במיוחד ולקהילה בה אתם חיים.
מסלולי הפיתוח המקצועי בגיל הרך מציעים למידה במגוון של אפשרויות, מקומות, זמנים ואופני למידה (למידה עצמאית, התנסותית, מבוססת קהילה, שיתופית, למידה מרחוק ובאופן מקוון / “בלנדד”), המקדמים הן את מרכיבי הלמידה המשמעותית – ידע, מיומנויות וערכים במודל הגן העתידי, והן את העוגנים הפדגוגיים המסייעים בפיתוח מיומנויות המאה ה-21 – יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, למידה במרחבי חיים, קהילתיות.
מפת דרכים לגננת להיערכות לשגרה חירומית מנוהלת
בשנים האחרונות שאלנו את עצמנו מהו הגן העתידי?” מהם הידע המיומנויות והערכים שחשוב שנצייד את הילדים על מנת שיוכלו לנווט את דרכם בעולם כה מורכב ולא ידוע וכיצד נוכל לעשות זאת?
השאלות הללו הונחו בפנינו ביתר שאת בתקופה האחרונה, מגיפת הקורונה ועשייה חינוכית משמעותית ומיטבית בשגרת קורונה בתנאי אי ודאות ומציאות משתנה הציבה ומציבה בפנינו אתגרים רבים ומחייבת הסתגלות מהירה לשינויים תכופים.