הרחבה - ילדים בגן העתידי
במרכז תפיסת השינוי בהיבט הפדגוגי, עומד העיקרון של שיתוף ומעורבות ילדים בתהליכי הלמידה בגן.
ילדים יכולים להיות מעורבים בעשייה החינוכית בדרכים שונות וברמות שונות של מעורבות:
בהבעת דעות – בהצעת רעיונות, במתן משובים לפעילויות, לחברים.
בקבלת החלטות וביצוע בחירות – מתן ביטוי להעדפות אישיות כגון לבחור היכן ועם מי לשחק, באיזו פעילות להשתתף.
בהעלאת תכנים ורעיונות – למשחק, ללמידה, לפעילויות, לחקר
ביצירה ובניית מרחבי משחק – לבנות מרחבי משחק, להמציא משחקים ופעילויות שיתאימו לרעיונות שהם מעלים.
בהעלאת יוזמות אישיות ופרויקטים קבוצתיים –עבור ילדי הגן והקהילה הקרובה.
בתכנון פעילות – עבור עצמם או עבור קבוצת עמיתים בהתאם לתחומי העניין שלהם.
בארגון סדר היום וביצירת תכנית יומית אישית וקבוצתית – סדר יום גמיש המאפשר שינויים בהתאם להזדמנויות ורעיונות של הילדים.
במילוי תפקידים – כחלק משגרת הגן והחינוך לאחריות ומתן הזדמנות להתנסות בתפקידים שונים.