קהילת מחנכות לומדת - יחסים חברתיים בכיתה

השתלמות בהיקף של 60 שעות בימי חמישי אחר הצהריים
שימו לב – מסיבות טכניות עליכן להירשם לשתי השתלמויות  (094 ו 095), כל אחת בהיקף של 30 שעות. מחנכת שתרשם רק להשתלמות אחת הרשמתה תבוטל (כמובן לאחר שנוודא שהטעות אינה טכנית).   

חרמות, ובריונות בכלל, הם מהקשיים החברתיים הגדולים במערכת החינוך. תלמידים שנאלצים ללכת כל יום לבית הספר למציאות שמהווה עבורם סבל מתמשך. היחסים החברתיים בכיתה בעלי משמעות רבה לא רק עבור מקרי קצה כאלה, כל התלמידים מייחסים לקשרים שלהם עם בני גילם חשיבות עצומה, ומושפעים מהם באופן ניכר, מבחינת מצבם הנפשי בהווה ובעתיד וגם מבחינת הישגיהם הלימודיים ותחושת השייכות שלהם לבית הספר.

האחראיות על ניהול היחסים החברתיים בכיתה מוטלת על המחנכת, אך קשה מאוד להשפיע על יחסים חברתיים בכיתה, ואין מספיק מסגרות לפיתוח ידע שיסייע בכך. מדובר במשימה מאתגרת במיוחד שכן מחקרים מצאו ש 82 אחוזים מהתלמידים היו קורבנות לאלימות, ושבמחצית מהכיתות תלמיד אחד לפחות מעיד שהוא מוחרם. ממצאים אלא מתעצמים לאור כך שבבתי ספר יסודיים בישראל לאלימות כלפי אחד התלמידים יש השפעה שלילית עוצמתית מאוד על שאר התלמידים, גם אלה שהאלימות אינה מופנת כלפיהם באופן ישיר.  

השנה נפתח בפסג״ה תל אביב יפו, קורס ייחודי לכל המעוניין שמטרתו להקים קהילות מחנכות שישמשו מסגרת חשיבה ופיתוח כלים להתמודדות עם אתגרים ביחסים חברתיים בכיתה. 


• מחנכות ביסודי, עם ניסיון של שנתיים, לפחות, בחינוך כיתה.
• מחנכות שיכולות לזהות בכיתתן אתגר או בעיה חברתית שמטרידה אותן.
  (ילד מוחרם, בריונות, קליקות יריבות, קבוצת ילדים דחויים, ילד בודד, ילדים שמציקים לאחרים, תרבות דיון פוגענית וכדומה).

 

• למידה של ידע יישומי ותיאורטי.
• שיתוף הבעיה החברתית בקהילה.
• פיתוח דרכי התמודדות עם הבעיה
• בחירת אסטרטגיה להתמודדות בכיתה.
• יישום התערבות בכיתה ובחינת התועלות שלה בקהילה. 

 

הקורס, בהיקף של 60 שעות*, בפורמט של למידה היברידית, כולל:
• שמונה מפגשים פנים אל פנים
• תשעה מפגשי זום
• שלושה מפגשים א-סינכרוניים
• מפגשי לווי ממוקדים עם מנחה הקורס, ביישום האסטרטגיה בכיתה 

* ההשתלמות בהיקף של 60 שעות ותתקיים מחודש נובמבר ועד מאי.


 

המפגשים יתקיימו בימי חמישי בין השעות 16:00-18:30 (לוח מפגשים מדוייק בתוך הסילבוס)
מנחה הקורס: ד”ר ערן חכים, סוציולוג שבמסגרת מחקריו ליווה מורות בסוגיות הקשורות לחרמות ויחסים חברתיים בכיתה, בעל ניסיון בטיפול פרטני (פסיכותרפיה) בילדים בגילאי יסודי, ובליווי קהילות למידה מקצועיות של מורים.