הסדנה לפדגוגיה מייקרית

שנת 2005 מהווה ציון דרך בתרבות המייקרים. בשנה זו יצא לאור מגזין Make ונערכה תערוכת המייקרים הראשונה. פריחתה של תופעת המייקרים, אנשים יצירתיים הממציאים ובונים דברים בעצמם תוך שילוב של טכנולוגיות מתקדמות ומלאכות מסורתיות,  התאפשרה הודות לשתי מגמות. האחת קשורה נגישות לחומרים בעקבות הוזלה של פיתוחים בתחום הטכנולוגי והשניה קשורה לנגישות המידע הודות לשיתוף בידע ברשתות החברתיות.

עקרונות התנועה המייקרית ביניהן סקרנות, חקר, עבודה עצמאית ושיתופית, למידה תוך כדי עשייה, השתלבו היטב בתפיסות החינוך החדשות והאפשרות להתנסות ולתרגל מיומנויות שידרשו מהלומדים בעתיד היו הזרז לניצנים הראשונים של הקמת מרחבים מייקרים במערכות החינוך.

בתהליך הקמה והפעלת המרחבים המייקרים בבתי הספר נשארו סוגיות רבות ללא מענה מספק, שכן המשמעות של הכנסת מרחב מייקרי לבית ספר היא פדגוגית בעיקרה וממוקדת ביצירת החיבורים הנכונים בין הפדגוגיה לעקרונות המייקריים.
הסוגיות: מה נדרש מבית ספר על מנת להקים מרחב מייקרספייס? כיצד מכשירים את צוותי החינוך? אילו שגרות ארגוניות נדרשות להפעלת מרחב זה? כיצד משתלבת הלמידה המייקרית בתחומי הדעת? האם המייקרינג הוא תחום נפרד? כיצד מפתחים פרויקטים מייקרים? מי עושה זאת? כיצד מעריכים פרויקט מייקרי? כיצד מעריכים את התוצר או את התהליך? מעסיקות את אנשי החינוך בשיח ועדיין, על רובן, אין תשובות מספקות.

צוות הסדנה במרכז פסג”ה תל-אביב-יפו בוחן את הפדגוגיה במרחב המייקרי ומבנה תוך כדי, מענה לאותן סוגיות.
בסדנה מוצעים מסלולי פיתוח לצוותים המבקשים לשלב פדגוגיה מייקרית בבית ספרם. המהלך מתבסס על הכשרה והתנסות בעקרונות הפדגוגיה המייקרית בשילוב עם לווי בתכנון ופיתוח המרחב הבית ספרי ודרכי ההוראה מותאמים.
במהלך שנת הלימודים תש”פ, בנוסף ללווי בתי הספר, נקיים אחת לחודש מפגש של קהילה מייקרית לומדת ומפתחת ונייצר לנו את מאגר הפעילויות המייקריות ודרכי הערכה מותאמים להן.


 

הבלוג של הסדנה לפדגוגיה במרחבי מייקרס

בשנתיים האחרונות תחום המייקרס נכנס לבתי הספר בארץ, בחלק מהמקרים דבר זה נעשה על-ידי מפעיל חיצוני ובמקרים אחרים בזכות כוחות פנימיים.

דרך הבלוג אנחנו בוחנים דרכי הוראה למידה במרחבי מייקרס בבתי הספר ומנסים לעורר דיון פעיל בעניין

לבלוג שלנו

כנס פדגוגיה במרחבי מייקרס

הכנס הראשון ל״פדגוגיה במרחבי מייקרס” נערך בתאריך 16.12.2019
לקחו בו חלק יותר ממאה אנשי חינוך, מייקרים, מורי מורים, אדריכלים אנשי אקדמיה ופיקוח לדיון בסוגיות העולות מתוך החיבור בין תנועת המייקרס לחינוך:

מייקרס כתחום דעת או חוצה תחומים? תפקיד המורה והאתגרים? הערכה במרחב מייקרס? קהילות מורים, ועוד…

הכנס הסתיים בתחושת “תם ולא נשלם”, אלא ראשית מהלך אליו יחברו שותפים המבינים את חשיבות החיבורים בין מייקרס לידע תוכן פדגוגי וזאת על מנת להבטיח שהמרחב המייקרי יהיה מרחב התנסות פדגוגי משמעותי בכל מוסד חינוכי.

להמשך קריאה על הכנס

 

עיקרי התובנות ממעגלי השיח בכנס

1 תפקיד המורה במרחב המייקרי? תפקיד המורה במרחב המייקרי, בשלב התיכנון – מחולל למידה, ובשלב ההתנסות – תומך ומנחה
2 אתגרי מורה מייקר מעבר מעמדת מורה לתפקיד מנחה ומלווה למידה
3 אילו עקרונות מנחים צריכים להיות במרחב מייקרי  עשייה, יצירתיות ומתן ביטוי לכול לומד במרחב
4 מייקרס – תחום דעת או חוצה תחומים? מייקרס במהותו חוצה תחומי דעת (בדגש על מיומנויות). אבל מייקרס מאפשר העמקת למידה בתחומי דעת דוגמת מדעים
5 מייקרס – תחום דעת או חוצה תחומים? מייקרס זו תרבות בפני עצמה, יש לייחד זמן ללמידת תרבות זו ודרכי פעולתה
6 שילוב טכנולוגיות במרחב מייקרי שימוש בטכנולוגיה בהתאמה לצורך למטרות ולתכנון ולא כגימיק. הטכנולוגיה מרחיבה את מנעד המיומנויות וההתנסויות בלמידה
7 קהילת מורים מייקרים שיתוף בידע, רעיונות ותוצרים, קוד פתוח מחוץ לכיתה, הפריה הדדית וגם מענה רגשי – תמיכה
8 פדגוגיה מייקרית בחינוך המיוחד דיפרנציליות – התאמה ללומדים על-פי צרכיהם
9 הערכה במרחב המייקרי הערכה במרחב מייקרי מאפשרת שיקוף והמשגה, העלאת המודעות לשיקולי דעת, והפקת לקחים לעתיד
10 האם צריך תוכנית לימודים מייקרית תוכנית לימודים מייקרית צריכה להוות מסגרת כללית שתאפשר בניית תוכנית בית-ספרית מבוססת מיומנויות.

הבלוג לפדגוגיה במרחבי מייקרס קחו חלק בקהילה הצומחת שלנו עשו לנו לייק בפייסבוק