מהלך "השקפה"- מורים מובילים בעיר תל-אביב-יפו

במסגרת מהלך “השקפה” בעיר תל-אביב-יפו, אנו מקדמים תרבות של למידה בקהילות עמיתים, בהובלת מורים מובילים בבתי ספר.

מחקרים רבים מראים שקהילה מקצועית לומדת בבית הספר היא גורם מרכזי בכל תהליך של שיפור בית ספרי. למעשה, מכל דרכי ההתפתחות המקצועית של מורים, קהילה לומדת שבה המורים מעורבים בצורה פעילה בתהליך ההוראה היומיומי, בתוך ההקשר הספציפי שבו הם פועלים, נחשבת היום לדרך ההתפתחות המקצועית האפקטיבית ביותר מבחינת השפעתה על המורים ועל למידת התלמידים כאחת.

המהלך החל בשנה”ל תשע”ו ונכון להיום פועלות כ- 38 קהילות בהנחייתם של כ – 38 מורים מובילים מ- 18 בתי-ספר:
עמיאל רמב”ם, מירון, ביאליק רוגוזין, עירוני ט’, עירוני ד’, עציון, כפיר, בבלי-ירושלמי, גיל, עירוני ל”ב אג’יאל, יהודה המכבי, און, שורשים, מודיעים, עירוני י”ב, ניצנים, ניב, הגליל

חזון מהלך השקפה:

הובלת ניהול שיח פדגוגי סדיר ותדיר.
הצמחת השיח הפדגוגי מתוך בינת המעשה לבינת העיון והמחקר.
הצמחת תשתית ידע מקצועי המבוססת על שיתוף, שקיפות וחדשנות.

מטרות המהלך בעיר:

יצירת קהילות למידה בבית הספר הפועלות לחקר ההוראה ושיפורה.
ניהול הידע המצטבר בקהילות הלמידה והפצתו בחדר המורים.
פיתוח שדרת מנהיגות פדגוגית בית-ספרית.
הרחבת מסגרות הפיתוח המקצועי לצוותי הוראה בבתי-ספר.

מהם המאפיינים של מורים מובילים בעינינו?

המורים הנבחרים הינם בעלי יחסי אנוש מעולים ותשוקה להוראה אשר מעוניינים להיטיב את פרקטיקות ההוראה תוך חקר עצמי ושיתופי בקהילה הלומדת.
כאנשי מקצוע אשר נמצאים בלמידה מתמדת וחתירה לשיפור, הם מנהלים רפלקציה מתמשכת על תהליכי הלמידה וההובלה שלהם.

תהליך ההכשרה והליווי של המורים המובילים:

המורים משתתפים במפגשי הכשרה וליווי בהובלה משותפת של רפרנט מטעם הפסג”ה ומנחה מטעם מכון ברנקו-וייס בתדירות של אחת לשבועיים-שלושה.
המפגשים מוקדשים ללימוד תפיסת המהלך, פיתוח מיומנויות שיח פדגוגי וחקר שיתופי, פיתוח מיומנויות הנחיה, הובלה ובניית סדירויות.
הליווי האישי מתקיים בבית הספר ותומך במורים המובילים, הן בהקמה, בהובלה של הקהילות ובשילוב פעילותן במארג הבית-ספרי.

מה עושים המורים המובילים?

המורים המובילים מנחים את מפגשי הלמידה בקהילה באופן סדיר בבית הספר ויחד עם עמיתיהם מפיצים את תוצרי הלמידה לכלל חדר המורים.
בנוסף המורים מתנסים ברפלקציה מתמשכת- אבן דרך חשובה בלמידה בכלל ובהובלת קהילה בפרט.

אז מה לומדים המורים העמיתים בקהילה הבית-ספרית?

במפגשי הקהילה, המורים מאתרים צרכים פדגוגיים ומציבים יעדים להתנסויות חוזרות בכיתה בתהליך של שיפור מתמשך, תוך המשגה של ידע הוראה חדש והפצתו לכלל חדר המורים.