תיכון אקדמי מקוון

תכנית “תיכון אקדמי מקוון” מאפשרת לכל התלמידים להתנסות בלמידת תוכן אקדמי ולצבור קרדיט אקדמי במהלך התיכון.
במסגרת התכנית, כל בית ספר תיכון הופך להיות “תיכון אקדמי”, ומסייע לתלמידיו להתנסות בתוכן ברמה גבוהה ולפתח מסוגלות אקדמית ובעיקר את ההבנה כי ההשכלה הגבוהה נמצאת בהישג ידם.

“תיכון אקדמי מקוון” הפכה השנה לתכנית לאומית, בשיתוף המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך והיא פועלת בעשרות בתי ספר ברחבי הארץ.
התכנית משלבת קורסים אקדמיים מקוונים של אוניברסיטת תל אביב בתכנית הלימודים לבגרות, בזמן בית הספר ובהובלת המורה המקומי. התלמידים המעוניינים בכך יכולים להיבחן בבחינה האקדמית באוניברסיטה, לצבור נקודות זכות אקדמיות ואף להתקבל לאוניברסיטה ללא פסיכומטרי.

המודל הפדגוגי
המודל הפדגוגי המוצע הנו “למידה היברידית” (Hybrid Learning), שיטה המשלבת למידת תוכן דיגיטלי בכתה פיזית, באופן המערב שתי מערכות חינוך גדולות: תיכון ואקדמיה. במודל זה ישנה חשיבות גדולה למורה, אשר מוביל/ה את הלמידה בכתה ומסייע/ת בהנגשת התוכן לתלמידים וביצירת הזדמנויות ללמידה והופך למעשה ל”מורה אומן”.
בשלב הראשון במודל, התלמידים צופים ביחידות וידאו מתוך הקורס האקדמי המקוון על גבי מכשירי קצה או על המסך בכתה. בשלב השני, המורה מוביל/ה למידה בכיתה המשלבת עבודה בקבוצות קטנות, דיונים, עבודת חקר בקבוצות, למידה מבוססת שאלה או דיאלוג סוקראטי ומעריך/ה את הישגי התלמידים.
באופן זה משמשים הקורסים כמעין “מקפצה” להוראה מתקדמת בכתה, ומאפשרים לתלמידים לפתח מסוגלות אקדמית ומיומנויות למידה מתקדמות, חשיבה ביקורתית, יכולת עבודת צוות ולמידה עצמית.

ההכשרה המקצועית
במסגרת ההכשרה המקצועית להוראת הקורסים האקדמיים בכתה יכירו המורים את עולם הקורסים האקדמיים המקוונים (MOOC), את המהפכה שהביאו לעולם ההשכלה הגבוהה ואת האתגרים שנוצרו בעקבות המהפכה. בנוסף נדון בקשר בין האקדמיה לתיכון ובדרישות שמציבה האקדמיה לבוגר העתידי.
המורים יכירו את מבנה הקורס, את הפלטפורמות השונות עליהם נמצאים הקורסים ואיך ללמד בעזרתן. בנוסף, יתנסו המורים בלמידת קורס כזה בעצמם ובהוראה על בסיס הקורסים.
במסגרת ההשתלמות נכיר שיטות הוראה ולמידה מתקדמות, בהן למידה היברידית ולמידה מעורבת (Blended Learning), דיאלוג סוקרטי ולמידה מבוססת חקר. נכיר כלים טכנולוגיים התומכים בלמידה היברידית ומסייעים בארגון וניהול התוכן המקוון ונגבש מחוון להערכת למידה בקורס אקדמי מקוון.

מדברים מניסיון:

מורים ותלמידים מקוונים גבוה – גב’ רז פרובשטיין-כהן

לקריאה על התכנית באתר אוניברסיטת תל-אביב לחצו כאן

לפרטים נוספים – mop.pisga.tlv@gmail.com